A-H[AA]

02-02-2015

 

Vanuit de parkeergarage is het maar een paar stappen naar kasteel Rechteren en een paar treden naar de skyline van Dalfsen… dan schuiven de deuren van Albert Heijn open en kunnen de boodschappen gedaan worden! Sinds de opening van de Albert Heijn is het trappenhuis verfraaid met het kunstwerk van de grafisch ontwerpers Paulien Tempelman en Heleen van Keulen. Zo begint het artikel in de Dalfser Courant van twee weken geleden.
Graag wil ik jullie een indruk geven van wat er bij zo'n opdracht komt kijken. Allereerst is er de kennismaking met de ruimte...100m2...pfff. Wat ga je daar nu mee doen. Je loopt er even mee in je hoofd en dan is het gewoon HARD WERKEN! Fotograferen, schetsen, bellen, rekenen, onderzoeken, je de ruimte eigen maken, alles van tafel vegen en opnieuw beginnen, presenteren, bijschaven en indikken, toevoegen, weghalen, less is more, opnieuw presenteren, het over een andere boeg gooien, elkaar aanvullen, scherp blijven, visualiseren, overleggen, kortom handen uit de mouwen en AN DE BAK! De bovenstaande beelden geven de fases in het kort aan. Het resultaat dat nu te zien is in het trappenhuis komt niet zomaar uit de lucht vallen. Tijdens schetsfases en materiaalonderzoeken en prijsopgaven bij derden komen er steeds momenten waarop keuzes gemaakt moeten worden. De overwegingen moeten leiden tot een BETER ontwerp. Daarnaast moet het ook een tijd meegaan en ook een communicatieve functie hebben. Al met al een prachtige uitdaging, die niet heel vaak op je pad komt. De samenwerking met Heleen was prettig, door te sparren kun je samen tot een beter product komen. Wij hopen dat jullie de ruimte zodanig ervaren dat je positief gestemd de AH binnen gaat.